skreddersyr musikk- og lyd til medier
I mitt arbeid bruker jeg mest Logic Pro. Det er et fantastisk verktøy, som er mye brukt i proffverden. I dette programmet har du alt. Du kan skrive musikk, og lage partitur. Du mikser og mastrer. Du importere film og synkroniserer lyd og bilde. Bakdele med Logic er at det går ikke an å bruke på pc. Kun mac.
I oppdrag fra fotografene Kjersti J. Aune & Cecilie Eid, fikk jeg den ære å produsere musikk til en fantastisk bildeserie. Fotodamene må ha lagt ned et omhyggelig arbeid i å skaffe modeller og arena. Bildene er tatt i 2015. Bildeserien har som mål å gjenskape gårdsstemning i Trøndelag - tidlig på 1900-tallett.
litt om det faglige samarbeid mellom komponist/musiker og fotograf brukte i valg av stemningsuttrykk:
Her har jeg henta inspirasjon i fra en av tangoens mest kjent komponister og utøver, Astor Pantaleón Piazzolla, som døde i 1992. Når vi jobber med Tango, og eventuelt får bestilling på tangoinspirert musikk, så sett deg inn i forskjellige kulturelle ” tangosjangre”. Du vil nok høre forskjell på finsk og argentinsk Tango. Kanskje enorm stor forskjell? Lurt å lytte og sette seg inn i tangoens klassisk instrumenter, og orkestrering. I denne smakebit er soloinstrument Bandoneon og fiolin. I tango er Bandoneon et instrument som i visse miljøe betegnes som tangos hovedinstrument. Et annet fenomen som er viktig komponist og produsent å ha kunnskap om, er sjangerens danseform. Prøv å se flere videoer med danseform tango. Du kommer garantert til å få inspirasjon av dansers bevegelse, dynamikk og rytme. Det å se dans kan åpne enormt mange dører i din kreative sjel. De fleste sjangre har en danseform. Ikke glem det. Studer det. Se det. Beveg deg, lev deg inn i bevegelse. Jeg garanterer du vokser, og musikken smyger seg inn i hjertet til publikum. Årsak? Kanskje fordi du har truffet spikern, og har fått innblikk i sjangers totale retorikk.
Her har jeg fokus på å få til en Skandinavisk klang. Musikken skal spille i lag med atmosfære. To tips. 1) Skydekke og atmosfærisk fysisk stemning må jo ha litt verdensrom og englelyder. Den er grei. Det er det intro og avslutning håndterer. 2) Utfordringen ligger i å lage nordisk stemning. En identitet. Hvordan gjør vi det på en mandags morra, og deadline er klokka før lunsj? Jo! Vi har kunnskap om nordisk filmmusikk. Nordisk klang. Enkelt. Nei. Men for å gjøre det enkelt. Les litt om, og lytt til Jan Johanssons oppskrift. Du åpner mange dører. Norden er på plass. Da er ei av gåtene løst. Så kommer tirsdag.
Jan Johansson www.youtube.com/watch?v=LMgitKv-78I
Når man skal komponere noe til bilde og handling, så må vi tørre å ta oss frihet. Man skal ikke være redd for å være barnslig. Bryte normer, og drite i tradisjonell formlære. Om kadens er perfekt-eller skuffende, har ikke jeg i mitt hode under slike komposisjoner. I denne snutten har jeg lagt alt på hylla, foruten foten. Du hører det er grei underdeling, i takt med en beat? Hvis ikke, så har du kanskje rett i det.
Grieg skjønte at lokalt krutt og identitet har en sammenheng. Skal du lage musikk til et troll i Målselva, så er det ikke dumt å hente melodisk motiv fra denne kultur. Du må som lyddesiger- og komponsit tørre å omkomponere, justere, vrenge og tøye på lokal melodi. I denne snutte tror jeg de som kjenner Målselvhallingen, hører min tøying og bøying helt i start av låta
Musikken til reklamen er laga av og spilt inn av Bård Foshaug. Reklamefilmen er laget av filmgruppa V/George Blichfeldt på Bardufoss Høgtun vgs.
BårdFoshaug© 2013 Alle rettigheter reservert.